Ledová zima

Zveřejněno: 2. 2. 2024, zapsal: Pavlína Škulinová, přečteno: 73x

Ledové království

 Milí rodiče,

 máme tady konec prvního týdne v novém roce a sním i první příspěvek tohoto roku.

V pondělí jsme nejprve společně přivítali nový rok. Vysvětlili jsme si pojem “předsevzetí”, a tak jsme si pověděli, jaká předsevzetí bychom chtěli dodržet v naší třídě. Vše měly děti možnost zakreslit, nebo postavit z dřívek.

Připomněli jsme si charakteristické znaky zimy. Za pomoci hudebních nástrojů jsme v rámci centra Hudby zkoumali, jak může zima znít. Přiřazovali jsme předměty ke správným stopám ve sněhu.

Také jsme si vyzkoušely pokusy s vodou a ledem, nejprve jsme vzaly dva kusy ledu a jeden posypaly solí a sledovaly jsme, co se s ledem stane, ve druhém pokusu děti zjišťovaly, zda se sůl rychleji rozpustí ve studené anebo v teplé vodě, ve třetím pokusu jsme naplnily dvě sklenice studenou vodou a jednu sklenici zavíčkovaly, děti diskutovaly o tom, že voda v zavíčkované sklenici nezamrzne. Druhý den děti zjistily, že obě sklenice zamrzly, ale tu zavíčkovanou led roztrhal a proč jsme si ukázaly v dalším pokusu. Do sklenice jsme nalili vodu a fixem označili hladinu vody ve sklenici, druhý den jsme pozorovaly, o jaký kus hladina stoupla po zmrznutí. 

Z dřívek jsme si pak poskládali vločky, a tak jsme si zasněžili alespoň naši třídu. Znáte také nějakou pohádku, kde je vše pod sněhem?

Ledové království je jedna z nejoblíbenějších pohádek většiny dětí, a tak nám příběh převyprávěly spíše ony. No, a protože většina dětí pohádku zná, zaměřili jsme se na popis jednotlivých postav, jejich vlastnosti. Proč Elsa utekla, čím byla výjimečná, co se stalo Anně, co ji mohlo zachránit, co je to opravdová láska a vřelé objetí? Díky této pohádce jsme tak rozvíjeli především sociální dovednosti. Řekli jsme si, čím jsme výjimeční my – zahráli jsme si hru “Já jsem (JMÉNO) a umím ..”. A tak jsme tleskali, dupali, tancovali, kreslili, stáli na jedné noze.. Pověděli jsme si, koho máme ve třídě rádi a proč. Zahráli jsme si hru “Místo vedle mě je volné pro (JMÉNO), protože.. . No a zahráli jsme si také na Olafa a kamaráda jsme vřele objali. Zahráli jsme si pohybovou hru “Na Elzu a Olafa”, kde objetí dokázalo rozmrazit ledové srdce. V rámci centra Ateliér jsme si vytvořili Ledové království, v Knihách jsme zdobili nápis (jednotlivá písmenka) “Ledové království” vločkami, třpytkami a umělým sněhem. V Dílně jsme Anně ozdobili šaty látkou a vyrobili jsme si razítka – vločky, která jsme následně použili při výstavbě ledového království jak v naší třídě, tak i ve společných  prostorách naší MŠ.

Také nás čekal zmrzlý tělocvik. Kouzlili jsme jako Elsa a vyčarovali jsme si ledové kry, přes které jsme přeskakovali, pomocí uvolňovacího cvičení jsme “postavili” Olafa, sjížděli jsme kopec jako Olaf, váleli jsme se jako sněhová koule a nakonec jsme i zamrzli jako rampouch, s pomocí bambulek, které si děti vyrobily, jsme procvičovaly prostorovou orientaci a Olafem.