Veselé bádání

Zveřejněno: 19. 11. 2022, zapsal: Pavlína Škulinová, přečteno: 228x
fcftrdtzdr klnnln

Jak děti pomáhaly skřítkům naplnit spižírnu pro zvířátka


Jak jistě všichni víme, les je plný zvířátek. Některá zvířátka skáčou po stromech, jiná pobíhají na paloučku a další se provrtávají pod zemí skrze kořeny stromů.

Na jaře i v létě jsou zvířátka nejšťastnější. A víte proč? Mohou vesele pobíhat po lese, je teplo, všechno kvete a lesem se linou všelijaké vůně. 

Lesem se také často ozývá ťukání, jak nám pan doktor datel léčí stromy. Kolem paloučku se honí srnečci. A na samotném paloučku se tiše pase stádo laní, které hlídá mohutný jelen, a pod keřem si spokojeně mlaská zajíc. Ze stromu na strom skáče jedna veverka za druhou a hledají si něco dobrého k snědku. A kdo dál les obývá? 

Tento týden jsme začali pohádkou o lese a zvířátkách. Po rozboru pohádky jsme se společně vydali do lesa. Vzali jsme s sebou náš badatelský batůžek s pomůckami. V lese jsme se seznámily s tím, co znamená živá a neživá příroda a co do ní patří. Ukázali jsme si okousané šišky, zkoumali, co okousala veverka, co myš a co okloval strakapoud. Proč je některá šiška zavřená a jiná otevřená? Prohlíželi jsme si různé šišky a hledali stromy, ke kterým patří. Děti se dozvěděly, jak se takový strom rozmnožuje pomocí semínek v šišce. To v dětech probudilo velkou zvědavost a začaly zjišťovat, jak poznáme, že je v lese sucho nebo mokro. Děti nasbíraly vzorky mechu klacíky, houby, do jedné nádoby bez vody jsme vložili šišku a do druhé jsme dali vodu a šišku vložili do vody, a to samé jsme udělali i s dalšími přírodninami. Druhý den jsme v našem bádání pokračovali, zjistili jsme že bukvice, která byla ve vodě se zavřela a ta která byla v suchu je otevřená, dále jsme přišli na to, že změnila barvu. Větvička žádnou změnu neudělala, houby ano – suché seschly a mokré nabobtnaly, ale největší záhadou byl kámen. Při sběru dvou kamínků jsem si nepohlídala, aby byly stejné a děti sebraly jeden maličký a druhý velký. Velký jsme dali do vody😊 Jak myslíte že to dopadlo, druhý den si děti myslely že kamínek je nacucaný vodou a tím se zvětšil😊 Byla to fuška, ale nakonec se mi podařilo tuto tezi dětem vyvrátit. Náš badatelský pokus můžete pozorovat před naší třídou. Děti totiž své pozorování zaznamenaly na papír jako opravdový vědci.

 A jak to bylo dál? Samozřejmě do přírody patří také zvířátka, ale jak je to s nimi v zimě? Povídali jsme si o tom, která spí zimním spánkem, která mají spoustu práce se sháněním potravy a která nespí a musí zimu přežít.  A abychom si byly jisté, že si to děti dobře pamatují, tak jsme je hrou vyzkoušely. Děti rozdělily do tří skupin, každá skupina si vylosovala jedno zvíře, kterému musela postavit příbytek na zimu. Jezevci – noru, medvědovi – pelech a ježkovi pelech z listí.  Moc se jim to povedlo. A ještě ke všemu začalo ve třídě sněžit. „Děti, naše zvířátka se musí rychle dostat do domečků, ale kdo tam bude jako první? Kdo má nejkratší cestu do domečku?“ A tak začalo další bádání a přemýšlení. Byl to opravdu těžký úkol, ale naše děti jsou šikovné a přišly na to. „Změříme tu cestu.“ „Hm, ale jak když nemáme metr.“ „Máme provázek"😊 A průzkum byl na světě. A tak děti naměřily provázky ke každému příbytku, poté porovnávaly délku provázků a společně vyhodnotily kdo to má nejblíže.

Nesmíme samozřejmě zapomenout na to, že jsme nezaměstnaly pouze naši mysl, ale i fyzickou zdatnost, kterou si děti ověřily ve středu v tělocvičně. No a závěrem týdne se děti poprvé zúčastnili plaveckého výcviku. Děti si vyzkoušely orientaci ve vodě, zahrály si hru Čáp ztratil čepičku, foukaly do vody, omývaly si obličej.