Projekt Karlštejn

Zveřejněno: 15. 3. 2023, zapsal: Lucie Brabcová, přečteno: 138x

 

                                             PROJEKT KARLŠTEJN 

 

 

Jedná se o dlouhodobý projekt, který společně s vašimi dětmi realizujeme v průběhu probíhajícího a následujícího měsíce. Chystané aktivity jsou značně různorodé a měly by děti vést k osvojení některých znalostí či vědomostí, případně k rozvoji již získaných dovedností. Ústředními tématy tohoto projektu jsou doba Karla IV., jednoho z nejvýznamnějších českých panovníků, a historický výlet do středověkého světa, který by měl být nástrojem k rozvoji finanční gramotnosti našich dětí.

Náš projekt získal několik poloh. Nutně jsme začali poutavým příběhem o životě Karla IV., abychom dětem srozumitelně, ale zároveň přitažlivě zprostředkovali důležité informace o samotném Karlovi, ale i podobě středověkého světa a života v něm. Děti se seznámily s konkrétními gotickými památkami, jako byl např. Karlův most. S využitím pomůcek („Malá technická univerzita – stavitelé mostů“) jsme si vyzkoušeli vlastní most postavit. Činnost podporovala rozvoj logického myšlení malých stavitelů a obohacovala jejich technické znalosti a dovednosti.

 Děti se dozvěděly formou hry, co je to pilíř, jak jej můžeme postavit, učily se stavět podle připraveného plánu. Pojmenovali jsme některé fyzikální vlastnosti, např. pevnost. Po svém mostě se nakonec samy prošly.

Dalším symbolem středověku, času králů a královen, statečných rytířů a krásných princezen, jsou nedobytné hrady. Jedním ze symbolů karolínské doby a zároveň české architektury je hrad Karlštejn. Děti se pokusily o jeho ztvárnění na základě vlastních představ a vlastní představivosti. Namalovaly si ho, vytvořily jeho maketu z papíru,  postavily ho z kostek, navrhly si svůj erb a cestou vlastní fantazií se ponořily do doby Karla IV.

Aktivity byly z větší části skupinové, spontánně rozvíjely jejich kooperaci a komunikaci.

Nejdůležitější částí, která je srdcem našeho projektu, se stává rozvoj finanční gramotnosti. Našim cílem je, aby děti hravou formou pochopily roli peněz nejen v současném světě a  aby našly jejich přirozený zdroj v podobě lidské práce, která má být náležitě respektována i ohodnocena.

Děti se rozdělily do čtyř skupin. Každá si postavila svůj hrad. Každému hradu jsme přiřadili jednu životně nezbytnou komoditu: první – vodu, druhý – dřevo, třetí – potraviny a čtvrtý hrnce. Každá osádka hradu si zvolila svého krále, který následně dostal hlad. Ani jedno království nemělo vše potřebné k tomu, aby svému králi uvařily jídlo. A tak děti samy objevily směnný obchod. Rodily se však další otázky.  Za kolik co vyměnit? A tak se dostaly do oběhu groše. Děti kupovaly potraviny, dřevo, hrnce, ale peníze z jejich kapes mizely. Položili jsme si otázku, co musíte udělat, aby se nám peníze vrátily? Děti přišly na to, že musí pracovat nebo samy něco vyrobit a prodat. A tak začaly vyrábět boty, navlékat korálky, stříhat oblečení. Výrobky pak prodávaly králi, který měl pokladnici plnou peněz. Tím děti získaly povědomí o koloběhu peněz a zároveň zjišťovaly, která řemesla v té době existovala.

Nakonec byla nabíledni otázka, zda by se chtěly na Karlštejn vypravit a prohlédnout si, jak ve skutečnosti vypadá a jak se v takovém hradě dalo žít. Rodily se další otázky. Jak pojedeme? Co když se platí vstupné? Kde vezmeme peníze? Děti samy vymyslely, že je musíme vydělat. Dohodli jsme se, že si blíže vyzkoušíme některá stará řemesla. Budeme vyrábět keramiku, náhrdelníky, plést pomlázky a vytvářet další výrobky, které se budou tematicky týkat Velikonoc.

Naším plánem je uspořádat pro VásVelikonoční jarmark“, který proběhne na zahradě MŠ 3. 4. 2023. Vítáni budou rodiče, prarodiče a zkrátka všichni, které vaše děti pozvou. Za utržené peníze s dětmi odjedeme vlakem 6. 4. 2023 na prohlídku hradu Karlštějn. :)