Stavitelé

Zveřejněno: 13. 6. 2023, zapsal: Lucie Brabcová, přečteno: 150x

V Malé technické univerzitě jde o 12 profesionálně vytvořených lekcí (např.: Stavitel města, Malý architekt, Stavitel mostů, Malý vodohospodář), které pohltily nejen děti, ale také všechny učitelky naší mateřské školy. Začali jsme rozvojem dovednosti číst a vytvářet mapy, pokračovali objevováním tajemství správného vázání cihel při stavbě zdí, instalací rozvodů vody, elektřiny a kanalizace v domě, stavbou věží a mostů, problematikou elektrárny, odpadů i recyklace, těžbou zemního plynu a ropy a končili dobrodružnou archeologickou cestou do minulosti. Díky skvělému vypracování všech lekcí jsme se naučili, že víte-li, jak svět objevovat, stávají se i ty zprvu se jevící složité věci lehce srozumitelné. A toto je možná ten nejzapeklitější problém technického vzdělávání. Vědět JAK. Malá technická univerzita je v tomto skvělým pomocníkem, a to nejen pro ty, kteří s technickým vzděláváním teprve začínají.

V současné době v rámci polytechnického vzdělávání v naší mateřské škole propojujeme:

  • rozvoj manuálních dovedností – práce v dílně s ručním nářadím, tkaní na stavech, manipulace s modely na dálkové ovládání atd.
  • Malou technickou univerzitu
  • výuku šachů
  • konstruování podle fantazie i podle plánů
  • bádání a experimentování – zajištění velkého množství přímých zkušeností dětí s daným jevem – tvorba představ – identifikace výzkumné otázky – tvorba hypotéz – ověřování hypotéz – zhodnocení výzkumné otázky
  • položení základu relevantních vědomostí v tématech: smysly – živly – materiály – technologie – jednoduché stroje – pohyb – světlo – zvuk – magnetismus – energie – síly – čas – stavitelství – ekologie –  chemické pokusy
  • systematický rozvoj technického myšlení a měkkých kompetencí.

Ptáte se, jak souvisejí šachy s technickým vzděláváním? Jednoduše. Mentální schopnosti, které šachy rozvíjejí, se prolínají s těmi, které se snažíme rozvíjet v rámci technického vzdělávání. A není snad úžasnější a efektivnější způsob než právě prostřednictvím výuky šachové hry. Je fascinující pozorovat pětileté děti, jak již po absolvování několika lekcí výuky dokážou vytvářet strategie a postupně zvládají mentálně obsáhnout celý prostor šachovnice.

Myslím si, že polytechnické vzdělávání pojaté v celé zmíněné šíři nesmírně zvyšuje potenciál každého z dětí. Odměnou nám jsou rozzářené dětské oči, které vynahradí náročnost přípravy na tuto práci a dětské nadšení nás strhává do víru celého tohoto dobrodružného objevitelského vzdělávání.