Staré pověsti české, aneb učíme se v přírodě

Zveřejněno: 23. 9. 2024, zapsal: Lucie Brabcová, přečteno: 112x
ščrřš žzuýá čřžřýi dfghbx

Naše společné dlouhé výlety do přírody motivované knihou „Staré pověsti české" nám ukazují cestu, jak dříve v dávných dobách lidé cestovali, důležitost vzájemného přátelství a pospolitosti lidí v kmeni, důležitost pravidel v kmenu a jeho hierarchii. Přirozeným způsobem nás tato kniha přenesla do přírody, jelikož příroda je nekonečnou učebnicí, která nabízí dětem nespočet příležitostí k učení, objevování a růstu. Dlouhé výlety do přírody spojené s pozorováním hmyzu, stromů a veškeré okolní flóry a fauny představují jedinečný a efektivní způsob, jak rozvíjet nejen znalosti dětí o světě kolem nich, ale také jejich sociální a motorické dovednosti.

Když děti vyrazí na výlet do lesa, louky či k rybníku, ocitají se v prostředí plném podnětů. Každý kámen, který otočí, může skrývat fascinující svět brouků. Každý strom nabízí příležitost k pozorování jeho kůry, listů či plodů. Tráva šustí pod nohama a vzduch je plný zvuků ptáků a hmyzu. Toto multisenzorické prostředí přirozeně stimuluje dětskou zvědavost a touhu objevovat.

Během těchto výletů děti spontánně rozvíjejí své sociální vztahy. Společné zážitky vytvářejí pouta mezi dětmi, učí je spolupracovat a dělit se o své objevy. Když jedno dítě najde zajímavého brouka, přirozeně volá ostatní, aby se přišli podívat. Tím se učí sdílet radost z objevování a komunikovat své nadšení. Při překonávání přírodních překážek, jako jsou padlé kmeny nebo potůčky, si děti navzájem pomáhají, čímž se posiluje jejich schopnost empatie a týmové spolupráce.

Lokomoční dovednosti dětí se během těchto výletů rozvíjejí zcela přirozeně. Chůze po nerovném terénu, přelézání překážek, balancování na kamenech při přecházení potoka – to vše jsou aktivity, které posilují hrubou motoriku dětí. Sbírání malých kamínků, pozorování mravenců lupou či opatrné držení motýla vyžaduje jemnou motoriku a koordinaci oko-ruka. Tyto pohybové aktivity nejsou vnímány jako cvičení, ale jako součást dobrodružství, což činí celý proces učení zábavným a efektivním.

Pravidelné výlety do přírody také podporují u dětí rozvoj environmentálního povědomí. Když děti vidí krásu přírody na vlastní oči, když cítí vůni lesa a slyší zpěv ptáků, vytváří si k přírodě emocionální vazbu. Tato vazba je základem pro budoucí environmentálně odpovědné chování. Děti se učí respektovat přírodu, chápou důležitost její ochrany a uvědomují si své místo v ekosystému.

Tyto výlety také poskytují příležitost k rozvoji kognitivních schopností. Děti se učí pozorovat, porovnávat a kategorizovat různé druhy rostlin a živočichů. Rozvíjí se jejich schopnost dedukce, když se snaží pochopit, proč některé rostliny rostou na slunci a jiné ve stínu, nebo proč některý hmyz má křídla a jiný ne. Tyto zkušenosti pokládají základy pro budoucí vědecké myšlení.

V neposlední řadě, dlouhé výlety do přírody podporují fyzické zdraví dětí. Pohyb na čerstvém vzduchu posiluje imunitní systém, zlepšuje kardiovaskulární zdraví a podporuje zdravý vývoj kostí a svalů. Navíc, čas strávený v přírodě pomáhá snižovat stres a zlepšuje celkovou pohodu dětí.

Závěrem lze říci, že dlouhé výlety do přírody spojené s pozorováním okolního světa představují komplexní vzdělávací zkušenost. Děti při nich rozvíjejí své sociální, motorické, kognitivní a emocionální dovednosti způsobem, který je přirozený, zábavný a efektivní. Tyto výlety nejen vzdělávají, ale také inspirují a vytvářejí celoživotní lásku k přírodě a učení. Je to investice do budoucnosti našich dětí i planety, na které žijeme. A proto budeme dále pokračovat v našich dlouhých vycházkách do přírody, dokud nám to počasí dovolí☺