Mateřská škola Rokycany, U Saské brány, p. o. se zapojila do petice za zachování centrálního financování nepedagogických pracovníků v regionálním školství

Zveřejněno: 22. 1. 2025, zapsal: Alois Hájek, přečteno: 146x

Vážení rodiče,

Mateřská Rokycany, U Saské brány, se zapojila do petice za zachování financování nepedagogických pracovníků v regionálním školství. Jsme přesvědčeni, že návrh na převod financování těchto pracovníků do systému sdílených daní zřizovatelů (krajů a obcí) představuje závažné ohrožení kvality vzdělávacího systému, stability školních institucí a důstojných pracovních podmínek nepedagogických pracovníků. Naše MŠ tak podporuje iniciativu, která má za cíl zlepšit podmínky pro všechny pracovníky škol a přispět k lepší budoucnosti Vašich dětí.

V případě, že se k nám chcete připojit – můžete také petici podepsat (k dispozici v přízemí MŠ Saská a ve třídách MŠ Pohádka).

 

Důvody:

1. Nerovnost v zajištění financí:

Převod financování na zřizovatele může vést k zásadním rozdílům v úrovni financování mezi jednotlivými regiony. Obce a kraje s nižšími daňovými příjmy nebudou schopny zajistit odpovídající podmínky, což povede k nerovnosti podmínek pro práci škol a školských zařízení.

 

2. Ohrožení pracovníků a kvality služeb:

Nepedagogičtí pracovníci (školníci, kuchařky, administrativní pracovníci, uklízečky, IT technici a další) jsou nezbytnou součástí vzdělávacího systému. Změna financování může vést k poklesu jejich platů, nebo dokonce k rušení pracovních míst, což by negativně ovlivnilo chod škol, právní jistoty zaměstnanců a kvalitu poskytovaných služeb.

 

3. Nestabilita systému:

Centrální financování zajišťuje stabilitu a předvídatelnost systému, který umožňuje školám plánovat své provozní potřeby. Převod do systému sdílených daní by mohl tento systém destabilizovat a zkomplikovat finanční plánování škol.

 

4. Nedostatečné zohlednění specifik školství:

Systém sdílených daní nezohledňuje specifické potřeby školství. Nepedagogičtí pracovníci plní ve školách klíčové funkce, bez nichž by vzdělávací proces nemohl efektivně probíhat. Některé z těchto funkcí jsou přímo spojeny se vzděláváním.

 

Chtěli bychom zachovat centrální financování nepedagogických pracovníků ve školách prostřednictvím státního rozpočtu. Zajistit spravedlivé a dlouhodobé stabilní financování regionálního školství jako celku.