Kapka vody dává život


V měsíci květnu jsme prozkoumávali vodu snad ze všech úhlů, zprava, zleva, shoda a zdola, reálně i pohádkově. Nejprve jsme se pustili do poznávání života kolem rybníků a řek. Ve vytvořených kulisách našeho rybníka jsme zkoušeli vytvářet zvuky, které život kolem vody přináší, hráli jsme například na suché rákosí, pet láhve naplněné z části vodou, mikrotenové sáčky či říční kameny. Šplouchali jsme, šustili, představovali jsme si cákání vody nebo například převalování kamínků na dně. V tělocvičně jsme se i díky pohybu dozvěděli, jak vzniká taková řeka, že jsou to nejprve úplně malé pramínky, které se postupně spojují, až je z nich velká řeka, třeba taková, jakou máme u nás v Rokycanech. Vymýšleli jsme také, jak se přes takovou řeku dostat a různých nápadů jsme měli dost. Kolem vody se točilo i několik pokusů, vodu jsme hledali například v potravinách, tipovali jsme si a pak i prakticky zkoušeli, které předměty na vodě plavou a které se naopak hned potopí. Nejvíc nás ale zaujal pokus se špinavou vodou. Kdy jsme pomocí skleničky s čistou vodou v té špinavé hledali a pozorovali předměty na dně. A to už jsme se dostali na ekologické téma s pohádkovým motivem. Ve třídě se jednoho dne objevil vodník, který byl hodně smutný, že mu někdo jeho rybník znečistil odpadky. My jsme mu ho pomohli nejen vyčistit, ale též odpadky dle druhu vytřídit. Za to jsme si mohli pohrát s jeho nasbíranými dušičkami. Vodnické pohádky byly náplní i dalších dnů, zpívali jsme, tvořili, dozvěděli jsme se mnohé o tom, kdo a jak pod vodou vlastně žije. A už také dobře víme, že voda je pro veškerý život nezbytná.