Hudební dopoledne v MŠ Saská: Spolupráce s gymnáziem a sdílení zkušeností z hudební výchovy

Zveřejněno: 13. 6. 2025, zapsal: Věra Zagorová, přečteno: 39x

V mateřské škole Saská jsme měli milou návštěvu – dvě pedagožky z Gymnázia a SOŠ Rokycany, které budou v nově otevíraném oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika vyučovat hudební výchovu, se přišly podívat na jedno z našich hudebně laděných dopolední. Cílem návštěvy bylo nejen nahlédnout do praxe, ale i sdílet zkušenosti a odborně prodiskutovat, jak s hudbou efektivně pracovat v předškolním věku.

Dopolední program ve třídě Stromeček začal volnou hrou, po které následoval hudební rituál a rytmické přivítání v komunikačním kruhu. Děti si při tom připomněly den, měsíc, roční období, to vše hravou formou s prvky rytmizace a zpěvu. V průběhu dopoledne si zahrály hudebně-pohybové hry, vyzkoušely si hry opakovací a ozvěnové s vytleskáváním slabik, procvičily rytmizaci s ozvučnými tyčemi a zasmály se u taneční nápodoby.

Reflexe na závěr – pomocí zástupných předmětů děti pojmenovaly, co je bavilo, co se jim dařilo a co bylo výzvou. Po relaxačním pobytu venku jsme dopoledne zakončili společným zpěvem se třídou Sluníčko za doprovodu klavíru, kytary a kazoo.

Po společných aktivitách následovala diskuze s pedagožkami z gymnázia, kde jsme se shodli na klíčových oblastech, které by měla hudební výchova v mateřské škole obsáhnout:

Hlavní oblasti hudební výchovy v MŠ:

  • Zpěv: Děti se učí správnému držení těla, dýchání a tvorbě tónu. Seznamují se s věkově vhodnými písničkami a říkadly.
  • Poslech: Vnímání hudby, rozeznávání různých zvuků a stylů, rozvoj sluchové pozornosti.
  • Hra na nástroje: Děti hrají na jednoduché nástroje, čímž rozvíjejí své rytmické i melodické cítění.
  • Hudebně-pohybové činnosti: Pohybová reakce na hudbu, tanec, tvorba jednoduchých choreografií, improvizace.
  • Hudební hry: Kreativní činnosti – např. hudebně pohybové hry, tvorba písniček, objevování přírodních zvuků – podporují radost z objevování a fantazii.

Metodické přístupy, na kterých stavíme:

  • Hravost: Hudba má být zdrojem radosti a objevování.
  • Individuální přístup: Každé dítě má své tempo a schopnosti, které je potřeba respektovat.
  • Propojení s jinými oblastmi: Hudba se přirozeně propojuje s pohybem, dramatickou výchovou, jazykem….
  • Činnostní pojetí: Děti aktivně tvoří, reagují, improvizují.
  • Střídání aktivity a klidu: Vyvážení dynamických a klidových činností udržuje pozornost i pohodu.
  • Opakování: Upevňování dovedností pomocí opakování známých písní a aktivit.

Velmi si vážíme této návštěvy a věříme, že vzájemná inspirace bude pokračovat i v dalších oblastech. Spolupráce s gymnáziem přináší nový rozměr pedagogům v praxi – a hlavně obohacuje děti, které jsou ve středu veškerého dění.