Hudební dopoledne v MŠ Saská: Spolupráce s gymnáziem a sdílení zkušeností z hudební výchovy
V mateřské škole Saská jsme měli milou návštěvu – dvě pedagožky z Gymnázia a SOŠ Rokycany, které budou v nově otevíraném oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika vyučovat hudební výchovu, se přišly podívat na jedno z našich hudebně laděných dopolední. Cílem návštěvy bylo nejen nahlédnout do praxe, ale i sdílet zkušenosti a odborně prodiskutovat, jak s hudbou efektivně pracovat v předškolním věku.
Dopolední program ve třídě Stromeček začal volnou hrou, po které následoval hudební rituál a rytmické přivítání v komunikačním kruhu. Děti si při tom připomněly den, měsíc, roční období, to vše hravou formou s prvky rytmizace a zpěvu. V průběhu dopoledne si zahrály hudebně-pohybové hry, vyzkoušely si hry opakovací a ozvěnové s vytleskáváním slabik, procvičily rytmizaci s ozvučnými tyčemi a zasmály se u taneční nápodoby.
Reflexe na závěr – pomocí zástupných předmětů děti pojmenovaly, co je bavilo, co se jim dařilo a co bylo výzvou. Po relaxačním pobytu venku jsme dopoledne zakončili společným zpěvem se třídou Sluníčko za doprovodu klavíru, kytary a kazoo.
Po společných aktivitách následovala diskuze s pedagožkami z gymnázia, kde jsme se shodli na klíčových oblastech, které by měla hudební výchova v mateřské škole obsáhnout:
Hlavní oblasti hudební výchovy v MŠ:
- Zpěv: Děti se učí správnému držení těla, dýchání a tvorbě tónu. Seznamují se s věkově vhodnými písničkami a říkadly.
- Poslech: Vnímání hudby, rozeznávání různých zvuků a stylů, rozvoj sluchové pozornosti.
- Hra na nástroje: Děti hrají na jednoduché nástroje, čímž rozvíjejí své rytmické i melodické cítění.
- Hudebně-pohybové činnosti: Pohybová reakce na hudbu, tanec, tvorba jednoduchých choreografií, improvizace.
- Hudební hry: Kreativní činnosti – např. hudebně pohybové hry, tvorba písniček, objevování přírodních zvuků – podporují radost z objevování a fantazii.
Metodické přístupy, na kterých stavíme:
- Hravost: Hudba má být zdrojem radosti a objevování.
- Individuální přístup: Každé dítě má své tempo a schopnosti, které je potřeba respektovat.
- Propojení s jinými oblastmi: Hudba se přirozeně propojuje s pohybem, dramatickou výchovou, jazykem….
- Činnostní pojetí: Děti aktivně tvoří, reagují, improvizují.
- Střídání aktivity a klidu: Vyvážení dynamických a klidových činností udržuje pozornost i pohodu.
- Opakování: Upevňování dovedností pomocí opakování známých písní a aktivit.
Velmi si vážíme této návštěvy a věříme, že vzájemná inspirace bude pokračovat i v dalších oblastech. Spolupráce s gymnáziem přináší nový rozměr pedagogům v praxi – a hlavně obohacuje děti, které jsou ve středu veškerého dění.