LESNÍ ČISTIČKA

Zveřejněno: 30. 9. 2025, zapsal: Pavlína Škulinová, přečteno: 25x
ČISTIČKA LESNÍ 2

Objevování tajemství lesa: Praktické učení v naší škole

V rámci polytechnické výchovy a zaměření na ekologii se děti v posledních týdnech ponořily do fascinujícího světa lesa. Nejenže jsme si povídali o tom, jak je les důležitý, ale hlavně jsme jeho význam ověřili přímo v praxi prostřednictvím zábavných a názorných pokusů.

Les jako zdroj a řemeslná dílna

Děti nejprve samy přišly na to, že nám les dává především dřevo. Aby si dodaly dřeva jeho hodnotu, v rámci technické výchovy si vyzkoušely z kousků a přírodní samy něco vyrobit. Rozvíjely tak svou zručnost a představivost. Dále jsme diskutovali o lesních plodech – a protože je zrovna sezóna, vyrazili jsme na sběr hub. Úlovek jsme sice nevařili, ale kreativně využili! Děti se učily rozeznávat tvary a struktury a tvořily nádherné houbové otisky.

Velké vědecké zkoumání: Voda a čistota

Následovala klíčová diskuse o tom, jak les naše životní prostředí, především vzduch a vodu. Děti správně věděly, že les čistí vzduch, mírně se ale zarazily, když jsme se dostali k tématu čištění a zadržování vody.

Abychom si vše ověřili, pustili jsme se do výroby lesní čističky. Děti samy vrstvily materiály, které se v lese nacházejí (kaminky, písek, mech), a sledovaly, jak voda, kterou "znečistily" listy a hlínou, postupně prochází a stává se čistší. Tento praktický pokus je přesvědčen o tom, že les je skutečně velká přírodní filtrace!

Experiment s erozí: Proč stromy drží půdu

Největší aha-moment přinesl pokus o vliv lesa na zadržování vody a zabraňování eroze půdy. Nejprve jsme si vysvětlili, co to vlastně eroze je.

  1. Pokus č. 1 (nechráněná půda): Nalili jsme vodu na malý kopec tvořený pouze hlínou. Vše, co se stalo, jsme zaznamenali na bílou čtvrtku pod kopcem. Děti s překvapením viděly, jak celá zemina stekla a bílá čtvrtka byla plná blata.

  2. Pokus č. 2 (chráněná půda): Poté jsme nalili stejné množství vody na kopec, který byl zatravněný a porostlý (imitující lesní podrost a kořeny). Na čtvrtce tentokrát zůstala jen malá loužička zeminy.

Tento vizuální důkaz děti přesvědčil o klíčovém významu kořenů a rostlin. Les nejenže dává, ale také chrání naši planetu před zničením. Naše děti si tak z hodin odnesly nejen teoretické znalosti, ale i osobní, nezapomenutelnou zkušenost s fungováním přírody!