Projekt Zdravé město – ŠKOLKOVÉ FÓRUM

Zveřejněno: 4. 12. 2025, zapsal: Věra Zagorová, přečteno: 7x

Projekt Školkového fóra, který vznikl v MŠ U Saské brány a v MŠ Pohádka v Rokycanech, už inspiroval i další mateřské školy napříč republikou. Rokycany ukazují, že naslouchat dětem se vyplácí – jejich nápady dokážou být hravé, překvapivé i praktické.
Budeme rádi, když podpoříte děti hlasováním zde:

Odkaz: https://www.facebook.com/photo/?fbid=1237117328461209&set=a.1237137215125887

Rokycany inspirují ostatní mateřské školy projektem Školkové fórum

V Rokycanech proběhl inspirativní seminář určený pro starosty, zástupce mateřských škol a pedagogy, kteří se chtějí seznámit s úspěšným konceptem Školkového fóra – jedinečné metody zapojování dětí do rozhodování o prostředí, ve kterém žijí. Setkání nabídlo praktické ukázky, sdílení zkušeností i možnost nahlédnout do projektu, který se stal příkladem dobré praxe v rámci programu Zdravé město.

Naše město očima dětí

Seminář proběhl formou interaktivního setkání přímo v prostorách mateřské školy. Hosté mohli sledovat, jak děti aktivně přemýšlejí o svém městě, jak prezentují své nápady a jak do celého procesu vstupují rodiče, studenti pedagogiky i místní komunita.

V úvodu byli účastníci seznámeni s hlavními myšlenkami projektu:

  • spolupracující rodina – škola – město,
  • environmentální vzdělávání,
  • rozvoj aktivního občanství už v předškolním věku.

Následně měli možnost nahlédnout do tvůrčích dílen dětí – „Malých průvodců městem“. Viděli výsledky jejich práce, způsob, jak děti pozorují své okolí, pojmenovávají potřeby města a společně hledají řešení. Součástí programu bylo také představení metodiky, jak lze Školkové fórum ve školce zavést.

Závěr semináře patřil sdílení zkušeností a společnému hlasování nad dětskými návrhy, které se mohou stát inspirací i pro další města.

Proč jsou Školková fóra důležitá

Školkové fórum je přirozenou cestou, jak vést děti k zájmu o svět kolem nich. Děti se učí vyjadřovat své názory, spolupracovat a hledat společná řešení. Rozvíjejí své komunikační a sociální dovednosti a zároveň se učí respektu a tomu, že některé nápady vyžadují čas, trpělivost nebo kompromis.

To, že město jejich návrhy opravdu naslouchá, má na děti velký dopad – posiluje jejich sebevědomí, motivuje je aktivně se zajímat o okolí a buduje jejich vztah k místu, kde žijí.

Co projekt přináší dětem

Projekt Naše město a jeho vrchol v podobě Školkového fóra umožňuje dětem zažít, že i ony mohou ovlivňovat svět kolem sebe. Učí je pozorovat, přemýšlet o veřejném prostoru a nebát se sdílet své nápady. Díky spolupráci školy, rodin, studentů pedagogiky a podpory města vzniká silné propojení, které dětem ukazuje, že jejich hlas má smysl.

Děti se tak nestávají jen pozorovateli, ale skutečnými malými spolutvůrci města – s nápady plnými fantazie, tvořivosti i promyšlenosti.