Třída SLUNÍČKO - třídní vzdělávací program

Cesta do pohádky

Cílem našeho vzdělávacího programu je ukázat jednu z možností propojení literární předlohy a metody dramatické výchovy při práci s předškolními dětmi. Inspirujeme se k tomu, abychom učili děti hledat společnou cestu k příběhům, pohádkám, poezii, dramatické výchově, ale hlavně k životu právě přes pohádkové hrdiny, jejich svět a problémy a také přes tvorbu a realizaci literárně-dramatických projektů. Naše cesta začíná na podzim s loutkou panem Větvičkou, který má svoji zahradu moc rád. Na své zahradě má ovoce a zeleninu, kterou mu v noci chodí někdo  krást. Jednoho dne mu přivane osud do cesty nebojácné štěňátko Ťapku, které někdo odhodil v krabici na zahradu pana Větvičky…

            Zde se nám otvírá cesta pro zamyšlení dětí:  (Proč ho někdo vyhodil? Jak se cítil? Měl strach? Měli jste někdy strach? A jak se cítíte první dny v nové třídě?..).  Po této cestě budeme kráčet na začátku školního roku. Poté nám pan Větvička s Ťapkou otevřou dvířka do své zahrady. Budeme sbírat plody, rýt v zemi, ochutnávat ovoce a zeleninu. A v tomto období nás také čeká velká zahradní slavnost Jablíčkohraní, která se odehraje na naší kouzelné školkové zahradě.

            V zimě se budeme inspirovat knihou „O pejskovi a kočičce, hlavně kapitolou Jak slavili Vánoce“. V této knize by si Pejsek a kočička chtěli koupit něco hezkého, ale nemají na to peníze, a tak přemýšlejí, jak vlastně peníze seženou, kde je lidé berou. Když si koupí dárečky, všimnou si, že lidé zdobí stromeček, ale neví proč. Když to zjistí, jdou si ještě koupit stromeček a kapra. Jenže kapra jim je líto, jelikož je ve vaně sám. Neměl on rodinu?...

            Tato krásná kniha nám poskytne mnoho vjemů a zážitků. Budeme muset přijít na to, jak máme získat peníze, a pak poradíme pejskovi a kočičce. Vysvětlíme jim naše tradice a zvyky, které jsou spojené s Vánoci. V neposlední řadě si budeme povídat o rodině, lásce a přátelství, která jdou ruku v ruce s vánoční atmosférou.

            Prvními mrazivými měsíci nového roku nás i nadále budou doprovázet Pejsek a Kočička, kteří mají obsaženo ve svých příbězích nevyčerpatelné množství inspirace pro další činnosti a hry i v tomto ročním období.

A možná přijdou do naší třídy také pohádkové bytosti, například pan Karneval. Znáte ho? Že ne? Tak třeba Vám o něm děti budou vyprávět. Nebo možná poznají strašidlo Barbuchu, které vymyslel Kuba Kubikula, aby trochu zkrotil svého neposedu – medvídka Kubulu. Barbucha žije jenom ze strachu. Když se ho někdo bojí, tak se hned zvětší… Uvidíme, koho děti poznají, jelikož krásných knih a pohádkových bytostí je mnoho…

            Každopádně, co víme jistě, je to, že jaro a teplejší počasí zahájíme s indiány. Když totiž příroda zabrnká malému indiánovi na duši, jde práce stranou. Zamkne dům, opustí televizi, video i  telefon a souzní s přírodou. Zde se budeme věnovat hlavně environmentální oblasti vzdělávání. Tato cesta by měla děti vést k elementárnímu povědomí o okolním světě a dění v něm, o vlivu člověka na životní prostředí i životního prostředí na člověka.

            Na závěr je nutno říci, že hlavním naším cílem je, aby si děti vše aktivně prožily a odnesly si spousty nezapomenutelných zážitků.